Dag 21: Nog tweeëneenhalve dag voor 11 leerlingen

We hebben nog tweeëneenhalve dag om 11 L-F-leerlingen te ontmoeten. Vanmiddag heeft manager Hiep geprobeerd om zoveel mogelijk ontbrekende leerlingen uit Nha Trang en omgeving naar haar huis te laten komen. Morgenvroeg, om 08.00 uur, krijgen de leerlingen die we nog geen schoolgeld hebben kunnen geven de laatste kans naar ons toe te komen. Verschillende van de leerlingen die we nog moeten zien hebben een baantje naast school of moeten helpen met de rijst oogst. We zijn soepel, maar streng: geen persoonlijke ontmoeting = beëindiging schoolgeldondersteuning!

2017-9-16 (2)

Ik heb me hier al behoorlijk aangepast aan de Vietnamese werkuren. Om en nabij 6 uur word ik vanzelf wakker vol energie; dat moet er uit. Om 7 uur ben ik alweer bij de fitness. Voor een halve euro maken ze daar van vers fruit een heerlijke en gezonde juice.

Als ik thuis kom zit Lidy al op me te wachten. We gaan ontbijten bij ons “oude” (van voorgaande jaren) restaurantje. De eigenaresse is iedere keer weer blij met ons bezoek, want met ons kan zij haar Engels gebruiken. Wij laten haar vertellen over haar zieke man en over haar eigen operatie aan haar hart. Ze moet af en toe geholpen worden, maar ze doet het heel goed; misschien wel beter als menig lerares Engels hier. Als dank krijgen we ieder een gratis fruit smoothy.

2017-9-16 (50)Lidy begint al met het organiseren van haar vertrekkoffer; wat moet mee terug en wat niet. Eén blouse niet, dus die mag hier blijven. We wachten tot er een vuilnisophaal vrouwtje langs komt en geven het haar. Zij kijkt blij, maar nog blijer als we haar ook nog 50.000Dong in haar hand stoppen.

Na het ontbijt gaat Lidy de Nederlandse (BN/DeStem) krant lezen op de laptop en het schoolgeld etc. van de laatste leerlingen controleren en klaarleggen. Ik ga op de fiets weer een stukje Nha Trang verkennen. 2017-9-16 (64)Deze keer ga ik in zuidelijke richting waar de vis- en visoliefabrieken staan. Als ik de wijk binnen fiets is de vislucht te snijden. Dit is niets voor m’n moeder; als die ergens niet tegen kan is het de geur van vis. Hier liggen de straten niet vol met rijst (zoals in het buitengebied), maar met visjes die te drogen liggen in de zon.2017-9-16 (54)

Nog 2 plaatjes uit de wijk (sorry Corinne ik heb de vogeltjes niet vrij gelaten).

2017-9-16 (75)2017-9-16 (56)

2017-9-16 (63)De oude visserswijk met zijn smalle straatjes ligt tegen de noordwest kant van een grote berg. Als ik om de berg heen rijd naar de zuidoost kant, rijd ik een totaal andere (nieuwe) wereld binnen.

2017-9-16 (66)

De wegen zijn breed, op het trottoir staan om de 10 meter grote roestvrijstalen pergola’s en er zijn zebrapaden aangelegd op plaatsen waar geen bijzondere verkeerssituaties zijn (moeten die er in de toekomst misschien nog komen?).

2017-9-16 aafgegravenDe berg wordt aan deze kant helemaal afgegraven, het terrein geëgaliseerd en volgebouwd met luxe villa’s. Ik zou nu een drone willen hebben om een overzichtsfoto van bovenaf te kunnen maken van de 2 uitersten, alleen gescheiden door een bergtop.

2017-9-16 (74)

Ik fiets langs de ingang van Vinh Pearl park. Hier kunnen bezoekers via een kabelbaan overgezet worden naar dit grote pretpark en resort op een eiland.

Tussen de, aan deze kant van de stad, haast aaneengesloten bouwlocaties aan zee vind ik met moeite een stukje openbaar strand.2017-9-16 (82)

Op tijd rijden we vanmiddag naar Hiep’s Engels leslokaal. We zijn een beetje gespannen, want we hebben gisteren, via de mail, aan haar verteld dat Looking-Forward wil stoppen met de Engelse conversatie lessen die Hiep zelf geeft aan de L-F-leerlingen van de Cao Thang school. Afgelopen maandag hebben we de Engelse les bezocht en het geheel is ons tegengevallen. Slechts 5 van de 10 L-F-leerlingen waren aanwezig. Volgens Hiep komen de kinderen onregelmatig naar haar les. De bedoeling van de extra lessen is Engels conversatie, maar geen van de leerlingen komt verder dan een voor ingestudeerd verhaaltje. Zodra ik een vraag stel, slaan ze dicht. De leerlingen zijn allen 13 jaar en krijgen deze lessen al 2 jaar.

Hiep geeft deze lessen 2x per week en krijgt hiervoor een vergoeding van 250.000Dong/10 Euro per les. Voor de toekomst (internationaal/ computer) is Engelse taal heel belangrijk en als de lessen voldoende kunde opleverden, was dit ons het geld wel waard, maar dat is niet zo ondervonden wij maandag. Dus er mee stoppen en het geld ergens anders beter besteden.

Als we op het eind van de middag bij Hiep aankomen, wordt er overal over gesproken, behalve over het stoppen met de Engelse lessen. Dit is typisch Vietnamees, eigenlijk zou Hiep haar verlies ( haar Engelse lessen) toe moeten geven, maar dat betekent gezichtsverlies. Wij hebben inmiddels geleerd om op zo’n moment ook te zwijgen, want zwijgen is in Vietnam een uitweg uit een negatieve situatie. (Misschien ook iets voor in Nederland?)

2017-9-16 (90)We blijven niet bij de Engelse les. Als “onze” 2 L-F-leerlingen ( Bich Sen en Ngoc Hau) zijn gearriveerd, krijgen zij het schoolgeld voor september en maak ik een nieuwe portretfoto. Nog 9 leerlingen te gaan.

2017-9-16 (93)

We gaan snel naar huis. Onderweg kopen we brood voor morgenvroeg; we moeten eruit om 06.00 uur.

2017-9-16 (97)Vanavond gaan we uit met Hao en de Cham(pa) danseres Duyen. We gaan eerst eten bij Nom Nom restaurant. Als we een foto willen maken van ons gezelschap, biedt een jonge vrouw aan voor ons een foto van ons allen te maken. De vrouw ( Mizuki Takegata) blijkt een Japanse projectmanager te zijn van een vaccinatieprogramma in Nha Trang dat uitgevoerd wordt door het Pasteur medisch centrum in samenwerking met de Universiteit van Nagasaki. Zij zal hier ongeveer 2 jaar zijn. Zij was heel geïnteresseerd in ons project en wilde meer te weten komen over het onderwijs in Vietnam. Wij hebben onze E-mailadressen uitgewisseld en beloofd dat wij haar volgend jaar zullen uitnodigen om met ons mee te gaan bij onze bezoeken aan de scholen en/of arme gezinnen.

2017-9-16 (98)

We hebben dit jaar ons netwerk in Nha Trang en omgeving zoveel mogelijk proberen uit te breiden. Je weet nooit wat het op gaat leveren, maar fijne mensen ontmoeten is al winst.

Dit bericht is geplaatst in Reisverslagen. Bookmark de permalink.

3 reacties op Dag 21: Nog tweeëneenhalve dag voor 11 leerlingen

1. Willem commu schreef:

Hallo Johan en Lidy…….Ik heb met plezier al jullie belevenissen gelezen. Jullie hebben veel gedaan voor het school money project en dat in een toch korte tijd. Af en toe wat vakantie uurtjes pakken en zo gaat het erg snel om. Ik heb een nieuwe vlucht gezien om met 1 overstap naar het vliegveld van Nhatrang te komen. Je vliegt met China Southern Airlines van Amsterdam naar Guangzhou en vandaar naar Nhatrang…….dus niet meer via Ho Chi Minh ……..de hele trip kost ongeveer 575 euro….. Nog veel plezier en een goede terugreis

2. Jeannette schreef:

De laatste loodjes. … Een goede reis terug!

3. ad schreef:

Lidy en Johan,

Bedankt voor jullie mooie verhalen. En wat verandert dit land snel..
    Weer een veilige thuis reis.