Dag 20: Fitness met Nhu Truc

2018-9-14: Deze, een na laatste, hele dag in Nha Trang is onze laatste “vakantie” dag. Morgen  hebben we nog veel te doen voor Looking-Forward. We gaan nog zo veel mogelijk leerlingen ontmoeten en we hebben nog één huisbezoek te doen bij een op het laatste moment erbij gekomen leerling op de Trinh Phong school.

We gaan eerst ontbijten bij het “ontbijtvrouwtje”. We reserveren hier een tafel voor morgenavond voor 7 personen. We gaan dan het afscheidsdiner geven aan de familie van Hao. Hopelijk is het eenvoudig genoeg voor de moeder van Hao en eet zij deze keer wel mee.

Na het ontbijt gaan we naar de Vincom supermarkt om nog een inhoud van een welkomstpakketje te kopen. Pas gisteren hoorde we van (ex)manager Hiep dat er nog een plaats is vrijgekomen op de Cao Thang school. Thanh Lam is verhuisd naar een andere stad. We vullen de open plaats niet meer op met een nieuwe leerling op deze school in Nha Trang. We concentreren ons in Dien Khanh en dus mag de Trinh Phong school een derde leerling voordragen. Morgenvroeg zal het schoolbestuur dat gedaan hebben en kunnen wij de geselecteerde leerling(e) thuis bezoeken.

2018-9-14 (15)Om half elf staat Nhu Truc voor onze deur. Truc is een ex-L-F leerlinge die nu Engels studeert op de Nha Trang Universiteit. Truc studeert erg hard en gunt zich weinig vrije tijd. Zoals hier in Vietnam bijna alle studenten, willen ze de beste van de klas zijn. Dit is Truc afgelopen jaar ook gelukt, maar wel ten koste van haar gezondheid. We hebben haar vandaag uitgenodigd om eens goed te kunnen zien hoe het met haar gaat.

We praten een kwartiertje bij en dan zeg ik tegen Truc dat ik met haar nu naar de fitness wil. Daar kan ik zien hoe haar conditie is. Ze is wel even verbaasd, maar vindt het idee toch wel interessant; ze is nog nooit eerder in een fitnesscentrum geweest. We lenen haar een shirtje en een handdoek en gaan op pad. 2018-9-14 (9)Ik betaal de entree ( 2 euro) en bestel 2 grote bekers vruchtensap. We beginnen met 5 minuten op de loopbaan en gaan daarna zo’n tiental andere bewegingsapparaten gebruiken. 2018-9-14 (12)Truc doet het goed en vindt het erg leuk om te doen, ook al moet zij zich soms flink inspannen. Met haar gezondheid is blijkbaar niet echt iets mis. Samen zijn we hiermee blij en gaan na een klein uurtje moe, maar voldaan terug naar huis.

We douchen en samen met Lidy gaan we lunchen bij Nom-Nom. Truc is een erg sociaal meisje en wil morgen met ons mee wanneer we het huisbezoek bij de nieuwe leerling gaan doen. Natuurlijk kan dat; als ze morgen om 10 uur bij de Trinh Phong school is mag ze met ons mee. Ik breng Truc naar de bus, zodat ze naar huis kan in Dien Dien village. 2018-9-14 (20)

Onderweg helpt ze mij nog even met het kopen van 20 papieren lantaarns die hier gebruikt worden bij een naderend maanfeest.

Om 4 uur zitten we in een koffiecafé in Vinh Hiep. We hebben (ex)manager mevrouw Hiep uitgenodigd hier naar toe te komen om van haar afscheid te nemen voor één jaar. Zij blijft voor Looking-Forward United Kingdom manager, zolang er de huidige 7 leerlingen op de Cao Thang school zitten. 2018-9-14 (37)Hiep moest stoppen met het management voor L-F Nederland, omdat haar gezondheid het niet meer toelaat om met de brommer naar Dien Khanh te rijden. We bedanken haar nogmaals voor het bijna 10 jaar lange werk voor ons schoolgeldproject; we blijven vrienden voor altijd!

Op weg naar huis (in spitsuur) zijn wij bijna weer de enigen die fietsen. Zelfs de schooljeugd wil niet meer fietsen en rijden op een elektrische brommer. Dat beweging goed is voor de gezondheid moet hier nog doordringen.2018-9-14 (43)2018-9-14 (21)

Als passende afsluiting van onze laatste vakantiedag gaan we eten ( en een biertje drinken) bij de Louisiane Brewery aan het strand.2018-9-14 (52)2018-9-14 (47)

Dit bericht is geplaatst in Reisverslagen. Bookmark de permalink.