Dag 8: Vandaag hebben we “Day off”

2019-9-8: Niemand zal het gemerkt hebben, maar vandaag hebben we lekker uitgeslapen tot bijna 10 uur. Vandaag hebben we “Day off”.

Eigenlijk hadden we vandaag een uitstapje met onze manager Thanh en haar dochter Khuong. 67333910_523283848410005_8652135918993408000_nZe wilden ons hiermee bedanken dat Khuong in juli jl. ruim een week bij ons in Nederland mocht komen na haar jaar als au-pair in Frankrijk. Wij (en anderen)  hebben Khuong de belangrijkste Nederlandse culturele bezienswaardigheden laten zien en beleven; zelfs paardrijden en een flinke fietstocht. Ze wilden ons nu een uitstapje aanbieden.

Maar helaas, er is iets onvoorzien tussengekomen. De schoonzus van Khuong is vorige week, 2 maanden te vroeg, bevallen van een zoontje (1700 gram). Het is hier gangbaar dat een familielid altijd aanwezig is bij een patiënt in een ziekenhuis voor voeding en lichamelijke verzorging. Om beurten moeten nu beide families deze taak waarnemen. Dit weekend is het de beurt aan Thanh’s familie om voor hun schoondochter, die in een ziekenhuis in Ho Chi Minh-city (Saigon) ligt, te zorgen. Het uitstapje kan dus vandaag niet doorgaan.

Het ontbijt slaan we maar over. We hebben nog volop gekregen fruit liggen. Ik wil wel weer eens naar de fitness, zoals vorig jaar. Als ik er aan kom bestaat de fitness club nog wel, maar is pas vanmiddag open. Dus terug naar huis en misschien vanmiddag terug.

2019-9-8 (2)Lidy leest een boek en ik ben met de vele foto’s bezig. Om half een gaan we lunchen bij Lanterns aan de overkant van de weg. Iedere keer krijgen wij een enthousiast welkom van het personeel. Ik zet er een paar op de foto. We zullen ze laten afdrukken en geven.2019-9-8 (3)

Vanmiddag gaan we bij mijn ” Vietnamese zus” het schoolgeld brengen voor haar jongste zoon Ngoc Hau. Hau is samen met Bich Sen en de drie overgebleven L-F UK leerlingen een van de vijf laatste leerlingen van Looking-Forward in Nha Trang stad. Na het volgende schooljaar zijn al deze 5 leerlingen klaar met high school/  Cao Thang secondary en zal ons schoolgeldproject alleen werkzaam zijn  in de Dien Khanh dorpjes.

Tegen drie uur rijden we op onze brommer voor het eerst dit jaar naar het noorden in de stad. We komen door de arme visserswijk HaRa, waar we 11 jaar geleden Hao de weg hebben gevraagd. Eigenlijk is op deze plaats Looking-Forward geboren. 2019-9-8 (22)Over de brug links liggen de oude PoNagar Cham-tempels waar we de Cham-meisjes Lac en Trang met een schoolopleiding hebben geholpen. We zullen er komende week nog wel eens gaan kijken. Even verderop slaan we links af, de wijk Vinh Hiep in.

2019-9-8 (60)Onze brommer heeft veel moeite met het beklimmen van de berg waarop Hau met zijn moeder Bich Ly , vader Trung en zijn oudere broer Tin met zijn vrouw Tien en hun dochtertje An wonen. Lidy moet echt afstappen en lopen. Het pad wordt steeds smaller en steiler. Het laatste stuk is een zelfgemaakte onregelmatige trap. We klimmen naar boven.

Sinds 2 jaar staat daar hun nieuwe huis, hoog op een berg met Nha Trang als skyline. Het is onvoorstelbaar dat er 11 jaar geleden, toen wij voor het eerst in Vietnam waren tijdens een verre reis vakantie, er in Nha Trang nog alleen laagbouw was. Ons Vien Dong Hotel had toen nog maar twee verdiepingen!

2019-9-8 (28)

Vader Trung is steenhouwer, maar kampt met zijn gezondheid zodat hij nergens meer in loondienst kan werken. 2019-9-8 (31)Nu is hij dagelijks bezig een deel van de granieten berg achter zijn huis af te kappen.

2019-9-8 (35)Hij is voor Ly een groentetuin aan het aanleggen/uithakken. 2019-9-8 (33)

Ly had een cafeetje nabij een resort, maar dat moest verdwijnen voor een parkeerplaats voor toeristenbussen. Nu heeft ze zelden werk. Tin is de enige die een vast inkomen heeft in de boekenwinkel van de ouders van zijn vrouw Tien. Die kan heel weinig meewerken vanwege hun nog erg jonge kind.2019-9-8 (54)

2019-9-8 (62)

We geven Hau zijn schoolgeld voor de komende 4 maanden nadat hij bewijs van schoolgang aan ons heeft laten zien. Lidy kan weer een leerling van haar lijst afstrepen. We wensen Hau veel succes in zijn laatste schooljaar en klimmen voorzichtig naar beneden. Tin heeft voor ons de brommer al een stuk naar beneden gebracht, want ze vonden het te gevaarlijk als ik dat zou doen; goed gedacht Tin!

2019-9-8 (69)

Via de ijzeren spoorbrug rijden we naar huis. Lidy gaat brood voor morgenvroeg kopen en nog een paar miljoen Dong uit de muur trekken. Ik heb nog net een uurtje om naar de fitness te gaan. Ik koop een 10-dagenkaart voor 220.000VND/ 9 euro. Ik wil in goede conditie zijn als ik over tien dagen aan mijn 13.000km. lange treinreis naar huis begin. Over deze bijzondere treinreis later meer.

2019-9-8 (85)

Om 18.00u. staan “onze” Hao en Nhu Truc voor de deur. Met deze 2 meiden gaan we vanavond eerst uit eten bij Nom Nom (Man Man?!) en daarna naar de Louisiane bar; eens lekker samen uit. We hoeven niet bang te zijn dat het laat wordt, want om 21.00u. willen ze allebei weer naar huis “Het is al laat”.

Dit bericht is geplaatst in Reisverslagen. Bookmark de permalink.